Forgódob

Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?

  1. realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
  2. természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
  3. a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
  4. esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
  5. egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.

Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.

Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.

Rövid áttekintés arról, hogyan támogatja a fejlődést:

Babád a forgódob pörgetése közben rengeteg készséget fejleszt:

  • A hason töltött idő során a baba hát-, nyak- és karizma erősödik, miközben játszik a forgódobbal.
  • A forgódob kézzel való mozgatása fejleszti a finommotorikus készségeket, és erősíti a baba karját, vállát, ujjait és csuklóját.
  • Erősíti a szem-kéz koordinációt.
  • A forgódob különböző színei, a benne lévő fa golyó megfelelő szenzoros stimulációt nyújtanak. Minden olyan játék, amely stimulálja a gyermek érzékeit, szenzoros játéknak számít. A kisgyermekek erősen érdeklődnek az olyan játékok iránt, amely a tapintás, a szaglás, az ízlelés, a hallás és a látás érzékelését fejlesztik. A szenzoros játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy játék és szórakozás révén finomítsák ezeket az érzékszerveket. Ezenkívül segít az idegi kapcsolatok kiépítésében, és elősegíti más készségek, például a finommotorika és a problémamegoldás fejlődését. A forgódob egyszerre hat a vizuális (, ahogy a színek váltakoznak), hallási (, ahogy zörög) és tapintási érzékekre pörgetés közben.
  • Segít megérteni az ok-okozati összefüggéseket és kontrollálni a reflexív mozgásokat. Az ok-okozati viszony, a tettek és a következmények, megértése kulcsjelentőségű a csecsemők fejlődésében, hiszen a cselekedetük hatással van a környezetükre, rájönnek, hogy képesek kiváltani valamilyen hatást a mozgásukkal – ami a későbbiekben még kardinálisabb jelentőséggel bír majd. Legyen ez a víz csapkodása a fürdőkádban, egy tárgy megharapása, stb. Elsőként valószínűleg tudattalan kézcsapkodás által érnek hozzá és pörgetik meg a forgódobot – később rájönnek, hogy a pörgetést és ezzel együtt a hangot, valamint a színek váltakozását ők csinálták – később egyre tudatosabban / irányítottabban nyúlnak majd a tárgy felé. Ez ösztönzi őket arra, hogy megismételjék a pörgetést, akár hosszabb ideig legyenek hason. Ismétlés útján a csecsemő hamar rá fog jönni, hogy mi is a kapcsolat az ok és az okozat között.
  • Totyogó vagy nagyobb korú gyerekeknél szuper eszköz lehet a színek tanulására, gyakorlására.

Mikor használjam?

  • A legfontosabb támpontot ebben a kérdésben nem az életkor adja, hanem, hogy éppen hol tart a gyermek a saját fejlődésében, illetve mi iránt érdeklődik. A Montessori pedagógiában ezt úgy nevezik, hogy „follow the child”, azaz követni a gyermeket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mi, mint szülők, gondviselők időt szánunk arra, hogy megismerjük a gyermeket. Követjük és megfigyeljük őt minden nap, minden héten, minden hónapban, hogy mi után érdeklődik, éppen hol tart a fejlődésben. Érdemes lelassulni, megállni, letenni a telefont, félretenni a teendőket és figyelni őt. A megfigyelés és a követés nem azt jelenti, hogy csak nézzük és nem csinálunk semmit, hanem azt, hogy a kapcsolatépítés és megfigyelés révén tényleges, tényszerű információkhoz jutunk, és ezeket felhasználva irányítjuk a gyermeket a saját természetes fejlődési útján.
  • Nehéz megtalálni az aranyutat, de törekedj arra, hogy a játék gyermekednek megfelelő szintű/ kellő kihívást jelentő legyen. Se túl könnyű, se túl nehéz. Optimális nehézségű ’feladattal’ lássad el őt, ami illeszkedik a kompetenciájához! A túl könnyű feladatok unalmasak lehetnek és ezáltal csökkentik a tanulási kedvet. A túl nehéz feladatok pedig frusztrációt okozhatnak. A cél ez lenne, hogy egyensúlyban legyenek a gyermeked képességei és a feladatok. (Tudom-tudom, ez nehezebb, mint, ahogy olvasod, de kis tapasztalás, megfigyelés után rá fogsz érezni.)
  • A forgódob esetében figyelj arra, hogy gyermeked készen áll-e arra, hogy akár hason, akár ülve szabadon használja a kezét. Amikor elkezd szabadon manipulálni a kezével akkor azon lesz, hogy nem csak szemével, hanem kezével is felfedezze környezetét.
  • időzítés: válassz egy olyan időpontot, mikor gyermeked érdeklődik az új tevékenység iránt. Érdemes akkora időzíteni, mikor már kipihent, jóllakott, tiszta a pelusa és nem mélyült el egyik játékában sem.
  • környezet: a játékot ne egy túlzsúfolt helyre tedd, hanem egy letisztult közegbe, számára elérhető polcra, játszószőnyegre, hogy a fókusza csak erre az egy játékra terelődjön.

A legfontosabb: ez a játék elsősorban arra szolgál, hogy élvezzétek a játékot, a közös időt. Ha gyermeked nem rendeltetésszerűen használja a játékot vagy nem tart még ott a fejlődésben, hogy élvezze a vele való játékot, akkor tedd inkább félre és néhány nap, hét után vedd elő újra, mikor gyermeked már készen áll rá. A legfontosabb tényleg az, hogy ez egy minőségi idő legyen közted és gyermeked között.

Hogyan használjam?

5-12 hónapos kor között:

  1. Helyezd babád elé a forgódobot és engedd, hogy felfedezze, hogy hogyan is kell megpörgetni, de te is bemutathatod neki lágy, lassú mozdulatokkal. A hason töltött idő nagyon fontos a babáknak, hiszen segít nyak- és vállizmok erősítésében, és elősegíti a motoros készségek fejlődését. Nagy mérföldkő, mikor 5-6 hónaposan babád már önállóan tud a hasára fordulni. Ez azt is mutatja, hogy egyre jobban érdeklődik a világ iránt, hiszen hason többet lát és tud tapasztalni.
  2. Mikor már stabilan ül a gyermeked, ülve még jobban rálát a forgódobra és még izgalmasabb lesz neki, ahogy a pörgetés hatására a dob mindig más színűvé válik.

2,5-3 éves kor:

Ha van nagyobb gyermeked otthon vagy megtartanád későbbre a forgódobot:

  1. A forgódob egy remek játék arra, hogy a gyermekedet megismertesd a forgó dob öt színével. A színek elsajátítása során alkalmazhatod a Montessori módszert.

A Montessori módszer védjegye a három lépcsős lecke. Ez egy olyan módszer, amelyet a Montessori pedagógusok, szakemberek használnak a gyermekeknél új szókincs és fogalmak megismertetéséhez, és amelynek három fő lépése van ( 3 éves kor alatt csak az első két lépcsőt használják): 1. lépcső: névadás, 2. lépcső: gyakorlás és 3. lépcső: visszakérdezés. Ez a módszer azonban nem csak a szókincset bővíti, hanem segíthet koncentrálni azokra a témákra vagy fogalmakra, amelyek már érdeklik a gyermeket. Ezt a specifikusabb módszert otthon is tudjuk alkalmazni, ezért fontosnak láttam ezt leírni, bemutatni és felhívni a figyelmet az egyes részletekre. Ez is, mint minden módszer bizonyos lépésekből áll és igényel egyfajta struktúrát, ami megkönnyíti a tanítást. Először is fontos, hogy ez egy egyéni, minőségi idő legyen a gyermekkel, tehát próbáljuk meg akkor alkalmazni ezt a módszert, amikor kettesben vagyunk vele és a gyerek is készen áll. Illetve mielőtt elkezdjük a gyakorlást, megismertetést győződjünk meg róla, hogy gyermekünk már ismeri a játékot és tudja, hogy hogyan kell vele játszani, hiszen mi nem szavakat akarunk háttértudás nélkül neki megtanítani, hanem a „tudást megnevezni”. Itt még kiemelném azt, hogy rakjunk félre minden más játékot, illetve eszközt, hogy a gyermek valóban csak arra az egyre tudjon koncentrálni, amivel éppen dolgozni akarunk. Aztán kezdhetjük is a foglalkozást. Az első lépcső a névadás. Ilyenkor megnevezzük egyesével és érthetően azt a dolgot, amit meg szeretnénk neki tanítani. (Maximum három dolgot tanítsunk egy alkalommal.)

A második lépcső a gyakorlás. Ezen van a legnagyobb hangsúly és ez fog a legtöbb ideig is tartani. Itt fontos, hogy kreatív és változatos feladatokat adjunk a gyermeknek, amivel tudja gyakorolni az újonnan megszerzett tudást. Az is fontos, hogy ha jól végezte el a feladatot, akkor validálhatjuk azt, illetve, ha rosszul akkor ne validáljuk, a kijavítás helyett. (Igyekezzünk nem kijavítani a gyermeket. Legközelebbi alkalommal esetleg újból el lehet mondani.) 2,5 éves kor fölött alkalmazhatjuk a harmadik lépcsőt, a visszakérdezést. Ennél a lépcsőnél arra vagyunk kíváncsiak, hogy meg tudja-e nevezni a tudást, amit a második lépcsőben begyakorolt. A gyermek mondja ki a megtanult tárgy, méret, szín nevét. Minden leckét kicsit nyíltabban zárjunk le a végén. Például: „Ha szeretnéd, mostantól bármikor gyakorolhatod egyedül is a színeket” vagy „ egy másik napon mutatok neked további színeket”.

Ez a gyakorlatban a következőképpen néz ki a forgódob esetében:

  1. lépcső: névadás. Először is válaszd ki a három színt. Majd győződj meg róla, hogy a gyermeked fókusza most a forgódobon van, majd mutass rá az egyik (!) oldalára a forgódobnak és mond azt: „piros”. Majd mutass egy másik színre és mond azt: „kék”, aztán „sárga”. Azután a három kérdéses színre többször rámutatva ismételd meg a neveiket, ha szükséges.
  2. lépcső: a gyakorlás. Ez a lépcső a tudás elmélyítéséről szól. A színek nevei rögzülnek a gyermekben, ahogy a különböző feladatokat – interaktívan, mozgást beleszőve – csinálja. Addig csináld, amíg látod, hogy magabiztosan, jól válaszol/, amíg élvezi és oda tud figyelni. Mondjál neki különböző, változatos instrukciókat például: mutasd meg melyik a piros, hol van a kék, aztán a szavak ragozott formáját is használhatod akár. Például: mutasd meg nekem a sárgát.
  3. lépcső: a visszakérdezés. A harmadik lépcsőnél már azt teszteled, hogy vajon a gyermek megtanulta-e a színek neveit. Mert lehetséges, hogy ráismer ugyan a nevére, de ez még sincs annyira birtokában, hogy tudatosan használni tudná. Mutass rá a tárgyra és kérdezd meg: „Ez mi?” „És ez mi?”. Jó válasz esetén validálhatod a gyermeket: „valóban kék”.

 

 

Később mikor a gyermek már képes, több színt is azonosítani. A forgódob számos lehetőséget kínál a színek gyakorlására.

  1. Játszatok színvadászatot. Kezdjétek a forgódob pörgetésével, amikor megáll a tetején lévő szín lesz a kincskereső szín. Keressetek olyan tárgyakat, amelyek megfelelnek a kincskereső színnek, és vigyétek oda a forgódobhoz, hogy össze tudjátok hasonlítani a tárgy és a forgódob színét.
  2. Kérd meg a gyermekedet, hogy pörgesse meg a forgódobot olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak tudja, majd állítsa meg a kezével. Amikor megáll, kérd meg, hogy nevezze meg a színt, amin a keze van.