Hengeres kirakó

Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?

  1. realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
  2. természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
  3. a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
  4. esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
  5. egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.

Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.

Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.

Rövid áttekintés arról, hogyan támogatja a fejlődést:

  • A fogantyús henger egy klasszikus Montessori inspirálta eszköz, ami nagyszerűen támogatja a finommotoros készségek fejlődését. A letisztult, lágy vonalvezetésű, természetes anyagból készült Montessori eszköz fókuszba helyezi az elsajátítandó készséget, ezáltal kielégíti gyermeked belső fejlődési igényeit. Ha észreveszed, hogy a gyermeked elkezd felvenni apró tárgyakat a hüvelyk- és mutatóujjával, vagy hüvelyk-, mutató- és középső ujj segítségével felajánlhatod neki a fogantyús hengert.
  • Fejleszti a csípőfogást (csipegető mozdulatot), hiszen ennek segítségével gyermeked képes lesz kivenni a hengert a háromdimenziós tartóból.
  • Támogatja a problémamegoldó képességet: nem elég kivenni a hengert a háromdimenziós tartóból, hanem ki kell találni, hogy hogyan helyezze azt vissza.
  • A fa tojás és tartóhoz hasonlóan ez is fejleszti a szem-kéz koordinációt, itt ugyanakkor a precizitás még fontosabb lesz, hiszen a henger szorosan illeszkedik a háromdimenziós tartóba. Ezenkívül a gyermek nem tudja tenyérrel megfogni a fogantyút, így a visszarakása nehezebb lesz, szükséges térbeli tájékozódóképesség és a formafelismerés.
  • Fejleszti a ’matematikai elmét’, ahogy Dr. Maria Montessori hívta. Dr. Montessori gyakran használta a “matematikai elme” kifejezést, amikor Blaise Pascal elméletére utal, miszerint “…az ember elméje természeténél fogva matematikai, és a tudás és a fejlődés a pontos megfigyeléséből ered” (The Absorbent Mind, 17, 169. oldal). Dr. Montessori így fogalmazott: “A nagyszerű alkotások a matematikai elméből származnak, ezért mindig minden matematikai dolgot a szellemi fejlődés eszközének kell tekintenünk. Az biztos, hogy a matematika az elme absztrakt útját készíti elő, ezért már korán, világos és nagyon is hozzáférhető módon kell felkínálnunk, mint ösztönző eszközt annak a gyermeknek, akinek az elméje még hatalmas fejlődésen megy keresztül”. A matematikai elme tehát nem csak a számokról/ osztásról szól, hanem a minta pontosságáról, a precíz sorrendről. Bármikor, amikor olyan tapasztalatot tudunk adni a gyermeknek, amely magában foglal egy ilyen feladatot, akkor valóban segítünk neki a ’matematikai elme’ felépítésében.

Mikor használjam?

  • A legfontosabb támpontot ebben a kérdésben nem az életkor adja, hanem, hogy éppen hol tart a gyermek a saját fejlődésében, illetve mi iránt érdeklődik. A Montessori pedagógiában ezt úgy nevezik, hogy „follow the child”, azaz követni a gyermeket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mi, mint szülők, gondviselők időt szánunk arra, hogy megismerjük a gyermeket. Követjük és megfigyeljük őt minden nap, minden héten, minden hónapban, hogy mi után érdeklődik, éppen hol tart a fejlődésben. Érdemes lelassulni, megállni, letenni a telefont, félretenni a teendőket és figyelni őt. A megfigyelés és a követés nem azt jelenti, hogy csak nézzük és nem csinálunk semmit, hanem azt, hogy a kapcsolatépítés és megfigyelés révén tényleges, tényszerű információkhoz jutunk, és ezeket felhasználva irányítjuk a gyermeket a saját természetes fejlődési útján.
  • Nehéz megtalálni az aranyutat, de törekedj arra, hogy a játék gyermekednek megfelelő szintű/ kellő kihívást jelentő legyen. Se túl könnyű, se túl nehéz. Optimális nehézségű ’feladattal’ lássad el őt, ami illeszkedik a kompetenciájához! A túl könnyű feladatok unalmasak lehetnek és ezáltal csökkentik a tanulási kedvet. A túl nehéz feladatok pedig frusztrációt okozhatnak. A cél ez lenne, hogy egyensúlyban legyenek a gyermeked képességei és a feladatok. (Tudom-tudom, ez nehezebb, mint, ahogy olvasod, de kis tapasztalás, megfigyelés után rá fogsz érezni.)
  • A fogantyús henger és tartó esetében figyelj arra, hogy gyermeked készen áll-e arra, hogy ülve szabadon használja a kezét. A manipuláción belül pedig figyeld meg, hogy gyermeked csipegető fogással ragad meg tárgyakat, azaz úgy, hogy a mutató-, hüvelyk, néhány esetben a középső ujját használja. Emellett ügyelj arra, hogy gyermeked érdeklődik a ki-, bepakolás iránt.
  • időzítés: válassz egy olyan időpontot, mikor gyermeked érdeklődik az új tevékenység iránt. Érdemes akkora időzíteni, mikor már kipihent, jóllakott, tiszta a pelusa és nem mélyült el egyik játékában sem.
  • környezet: az eszközt ne egy túlzsúfolt helyre tedd, hanem egy letisztult közegbe, számára elérhető polcra, játszószőnyegre, hogy a fókusza csak erre az egy játékra terelődjön.

A legfontosabb: ez az eszköz elsősorban arra szolgál, hogy élvezzétek a játékot, a közös időt. Ha gyermeked nem rendeltetésszerűen használja a játékot vagy nem tart még ott a fejlődésben, hogy élvezze a vele való tevékenységet, akkor tedd inkább félre és néhány nap, hét után vedd elő újra, mikor gyermeked már készen áll rá. A legfontosabb tényleg az, hogy ez egy minőségi idő legyen közted és gyermeked között.

Hogyan használjam?

  1. Add oda neki (, ha lehet ne legyen sok egyéb játék körülötte, ami elvonja a figyelmét). Jó lehet egy kis szőnyeg vagy kijelölt terület / kis asztal is, hogy még jobban behatárolja neki. Figyeld meg, hogy először ki tudja-e venni a hengert a tartóból, majd vissza tudja-e tenni. Ha azt látod, hogy megy neki nyugodtan hagyhatod, hogy hadd jöjjön rá egyedül, de a Montessori módszert követve nyugodtan be is mutathatod neki, hogy hogyan ’működik’.

Montessori módszer játék/ eszköz bemutatására:

  1. Kevés szóval mutasd be a tevékenységet. Lehetőség szerint egy kijelölt, behatároló területen. Például szőnyegen vagy asztalnál.
  2. Megnevezhetjük érthetően a valódi nevét a játék/ eszköz egyes részeinek. Ez a babáknál opcionális, itt inkább arra figyeljünk, hogy gyermekünk valóban készen áll a feladatra, azaz érdekli őt a ki-, bepakolás és tudja használni a kezét.
  3. Helyezkedj úgy, hogy a gyermeked jól lássa, amit mutatsz neki.
  4. Lassítva mutasd be a játék használatát, hogy gyermeked alaposan meg tudja figyelni a folyamatot. Nyugodtan ismételd meg a folyamatot, tehát vedd ki a hengert majd lassan rakd vissza, igény szerinti ismétléssel. Utána pedig ösztönözd arra, hogy csinálja meg ő is, önállóan. Hagyj teret / időt neki, hogy a maga módján felfedezze.
  5. Próbáld kerülni a beszédet, miközben mutatod neki, legyen a fókusz a bemutatáson.

 

 

  1. A babád talán a fogantyús henger és a tartót egymáshoz fogja ütögetni, vagy a szájába veszi, hogy így fedezze fel a tárgyat, ez teljesen rendben van, sőt ehhez mindkét testfél integrálása szükséges. Ahhoz, hogy rendeltetésszerűen használja az eszközt, lágy és lassú mozdulatokkal mutassuk meg neki. (Ha bemutatás közben esetleg kikapná a kezedből, az is teljesen rendben van. Engedd meg, hogy a maga módján felfedezze. Ennél a korosztálynál a bemutatásnak nem kell mindenáron formálisnak lennie.)