Kör kirakó

Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?

  1. realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
  2. természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
  3. a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
  4. esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
  5. egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.

Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.

Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.

Rövid áttekintés arról, hogyan támogatja a fejlődést:

  • Fejleszti a csípőfogást (csipegető mozdulatot), hiszen ennek segítségével gyermeked képes lesz kivenni a kör alakú puzzle-t a tartójából.
  • Támogatja a problémamegoldó képességet: nem elég kivenni a kört a tartójából, hanem ki kell találni, hogy hogyan helyezze azt vissza.
  • Ez az eszköz tökéletesen fejleszti a szem-kéz koordinációt. A kör alakú kirakót szokták az első kirakók között bevezetni, hiszen a kör behelyezése a legegyszerűbb, mivel bármilyen irányból visszahelyezhető, függetlenül attól, hogy a gyermek hogy tartja. A szem-kéz koordináció mellett szükséges még térbeli tájékozódóképesség és a formafelismerés is a behelyezéséhez.
  • A kirakósok ’megoldása’, még a legegyszerűbbeké is, kiválóan alkalmas a rövid távú memória fejlesztésére és az idegi kapcsolatok kialakítására a kisgyermek agyában.
  • Fejleszti a ’matematikai elmét’, ahogy Dr. Maria Montessori hívta. Dr. Montessori gyakran használta a „matematikai elme” kifejezést, amikor Blaise Pascal elméletére utal, miszerint „…az ember elméje természeténél fogva matematikai, és a tudás és a fejlődés a pontos megfigyeléséből ered” (The Absorbent Mind, 17, 169. oldal). Dr. Montessori így fogalmazott: „A nagyszerű alkotások a matematikai elméből származnak, ezért mindig minden matematikai dolgot a szellemi fejlődés eszközének kell tekintenünk. Az biztos, hogy a matematika az elme absztrakt útját készíti elő, ezért már korán, világos és nagyon is hozzáférhető módon kell felkínálnunk, mint ösztönző eszközt annak a gyermeknek, akinek az elméje még hatalmas fejlődésen megy keresztül”. A matematikai elme tehát nem csak a számokról/ osztásról szól, hanem a minta pontosságáról, a precíz sorrendről. Bármikor, amikor olyan tapasztalatot tudunk adni a gyermeknek, amely magában foglal egy ilyen feladatot, akkor valóban segítünk neki a ’matematikai elme’ felépítésében.

Mikor használjam?

    • A legfontosabb támpontot ebben a kérdésben nem az életkor adja, hanem, hogy éppen hol tart a gyermek a saját fejlődésében, illetve mi után érdeklődik. A Montessori pedagógiában ezt úgy nevezik, hogy „follow the child”, azaz követni a gyermeket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mi, mint szülők, gondviselők időt szánunk arra, hogy megismerjük a gyermeket. Követjük és megfigyeljük őt minden nap, minden héten, minden hónapban, hogy mi után érdeklődik, éppen hol tart a fejlődésben. A megfigyelés és a követés nem azt jelenti, hogy csak nézzük és nem csinálunk semmit, hanem azt, hogy a kapcsolatépítés és megfigyelés révén tényleges, tényszerű információkhoz jutunk, és ezeket felhasználva irányítjuk a gyermeket a saját természetes fejlődési útján.
    • Nehéz megtalálni az aranyutat, de törekedj arra, hogy a játék gyermekednek kihívás legyen, hogy ezáltal a fejlődése útján haladjon, de ne legyen túl nehéz se, hogy akár tartósan frusztrált legyen a játék miatt.
    • A kör alakú kirakó esetében figyelj arra, hogy gyermeked készen áll-e arra, hogy ülve szabadon manipuláljon a kezével. A manipuláción belül pedig figyeld meg, hogy gyermeked csipegető fogással ragad meg tárgyakat (ez körülbelül 9 hónapos korban jelentkezik), azaz úgy, hogy a mutató-, hüvelyk, néhány esetben a középső ujját használja. Emellett ügyelj arra, hogy gyermeked érdeklődik a ki-, bepakolás iránt.
    • időzítés: válassz egy olyan időpontot, mikor gyermeked érdeklődik az új tevékenység iránt. Érdemes akkora időzíteni, mikor már kipihent, jóllakott, tiszta a pelusa és nem mélyült el egyik játékában sem.
    • környezet: az eszközt ne egy túlzsúfolt helyre tedd, hanem egy letisztult közegbe, számára elérhető polcra, játszószőnyegre, hogy a fókusza csak erre az egy játékra terelődjön.

    A legfontosabb: ez az eszköz elsősorban arra szolgál, hogy élvezzétek a játékot, a közös időt. Ha gyermeked nem rendeltetésszerűen használja a játékot vagy nem tart még ott a fejlődésben, hogy élvezze a vele való tevékenységet, akkor tedd inkább félre és néhány nap, hét után vedd elő újra, mikor gyermeked már készen áll rá. A legfontosabb tényleg az, hogy ez egy minőségi idő legyen közted és gyermeked között.

    .

Hogyan használjam?

  1. Add oda neki (, ha lehet ne legyen sok egyéb játék körülötte, ami elvonja a figyelmét). Jó lehet egy kis szőnyeg vagy kijelölt terület / kis asztal is, hogy még jobban behatárolja neki. Figyeld meg, hogy először ki tudja-e emelni a kört a tartóból, majd vissza tudja-e tenni. Ha azt látod, hogy megy neki nyugodtan hagyhatod, hogy hadd jöjjön rá egyedül, de a Montessori módszert követve nyugodtan be is mutathatod neki, hogy hogyan ’működik’.

Montessori módszer játék/ eszköz bemutatására:

  1. Kevés szóval mutasd be az eszközt. Lehetőség szerint egy szőnyegen vagy asztalnál.
  2. Mond ki érthetően a valódi nevét a játék/ eszköz egyes részeinek. Ez a babáknál opcionális, itt inkább arra figyeljünk, hogy gyermekünk valóban készen áll a feladatra, azaz érdekli őt a ki-, bepakolás és tudja használni az ujjait.
  3. Helyezkedj úgy, hogy a gyermeked jól lásson.
  4. Lassítva mutasd be a játék használatát, hogy gyermeked alaposan meg tudja figyelni a folyamatot. Nyugodtan ismételd meg a folyamatot, tehát vedd ki a kör alakú kirakót majd lassan rakd vissza, igény szerinti ismétléssel. Utána pedig ösztönözd arra, hogy csinálja meg ő is, önállóan. Hagyj teret / időt neki, hogy a maga módján felfedezze.
  5. Ne beszélj mikor a tevékenységet bemutatod, legyen a fókusz a bemutatáson.

 

 

  1. A babád talán a kör alakú kirakót és a tartóját egymáshoz fogja ütögetni, vagy a szájába veszi, hogy így fedezze fel a tárgyat, ez teljesen rendben van, sőt ehhez mindkét testfél integrálása szükséges. Ahhoz, hogy rendeltetésszerűen használja az eszközt, lágy és lassú mozdulatokkal mutassuk meg neki. (Ha bemutatás közben esetleg kikapná a kezedből, az is teljesen rendben van. Engedd meg, hogy a maga módján felfedezze. Ennél a korosztálynál a bemutatásnak nem kell mindenáron formálisnak lennie.)
  2. A kirakóhoz tartozó képek változatosságot adnak a puzzle-nak. A babák szeretik nézni az arcokat (, főleg másik gyermek arcát). Az arcokat lenyűgözőnek találják, és az arcok megismerése segít a babáknak abban, hogy agyi kapcsolatokat alakítsanak ki, és kötődjenek a körülöttük élőkhöz. Ezenkívül 10 hónapos kor körül szeretik, ha egy tárgy/ kép el van rejtve és fel tudják kutatni. Tedd be az almáról készült képet a kirakó tartójába és kérdezd meg: ’hol a piros alma?’. Majd várj, hogy gyermeked felemelje a kirakóst és megtalálja. Majd mond neki: ’Megtaláltad a piros almát’.