Tárgyállandósági doboz

Milyen területeket fejleszt?

Finommotoros készség

A dolgok megfogása, kézben tartása egy teljesen új világot tár fel a gyermek számára, amely később lehetővé teszi, hogy magáért és magának csináljon dolgokat, mint például az evés, fogmosás, olvasás, írás és rajzolás. A baba születéstől fogva megragadhat tárgyakat, hiszen a megfogás egy alapvvető reflex. Azonban mire a gyermek eléri a három vagy négy hónapos kort, mindkét kezével tudatosan megpróbálja megfogni a tárgyakat. Azon lesz, hogy elérje ég megfogja kedvenc játékait. Egy éves korára már meglesz a kellő koordinációja, hogy az apró dolgokat is felvegye, és biztonságosan a kezében tartsa.

  1. A fogás, mint minden más készség fokozatosan fejlődik. Az első évben hét fogási mintát (palmar fogási reflex, palmar fogás, radial palmar fogás,…) is megfigyelhetünk a gyermekeknél. Számos módszer és fejlesztő eszköz, játék segítheti a babát a különböző fogási minták kialakításában, amelyek a nöcekedése során végül különféle finommotorikus készségekhez vezetnek.
  2. 6-7 hónapos kor körüli gyermekeknél megfigyelhetjük a „radial palmar” fogást, amely során a gyermek elkezdi használni a hüvelykujját, miközben a tárgyakat felveszi a különböző felületről. Amikor ezzel a módszerrel vesz fel tárgyakat, a gyermek által megfogott tárgy és a tenyere között nem lesz szabad hely. Ebben a korban kiváló gyakorlási lehetőséget nyújt a fagolyó felvétele, annak felfedezése.

Szem-kéz koordináció

A szem-kéz koordináció egy összetett kognitív képesség, amihez szükségünk van, hogy egyesítsük a vizuális és a motorikus képességeinket, lehetővé téve, hogy a kezünket a szemünk által kapott vizuális stimuláció vezérelje. A szem-kéz koordináció különösen fontos a gyermek normális fejlődéséhez, valamint fontos készség, amelyet a felnőttek naponta számtalan tevékenység során használnak.

  1. Három hónapos korra a csecsemők többsége fontos mérföldkövet ér el e téren: szándékosan a látóterükbe vihetik a kezüket. Mostanra, mikor játszanak a saját kezeikkel, figyelik is őket. Ugyanakkor elkapják a pillantásukat a látóterükön belül lévő tárgyakat is, ez az ismétlődő tevékenység lehetővé teszi, hogy gyakorolják a távolság becslését és a kezek irányítását.
  2. 4-5 hónapos korban a szem-kéz koordináció elérte azt a fejlettségi szintet, hogy a csecsemő már manipulálni tudja a tárgyakat. Hat hónapos korára pedig már távolról is összepontosíthat tárgyakra, és következetesen követheti őket a szemével. Első évének utolsó hónapjaira egy gyermek elmozdíthatja a tekintetét a két kezében tartott tárgyak között, és összehasonlíthatja őket egymással.
  3. A fagolyó bedobása kontrollált szem-kéz koordinációt igényel, hiszen nem egyszerű a lyukat megtalálni a labdával.

Tárgyak állandósága

A tárgyak állandósága egy a sok fontos fejlődési mérföldkő körül, amelyet megfigyelhetünk a gyermekeknél. Dióhéjban annyit takar, hogy a gyermek megérti, hogy vannak dolgok, amiket nem láthat, de mégis ott vannak, csak mondjuk takarásban.

  1. A gyermek miutén megtanulta a tárgyak állandóságát (4-7 hónapos kor körül), elkezdi élvezni a „kukucs” játékot, illetve meg fogja keresni az eldugott játékot, vagy megpróbálja visszaszerezni- vagy akár hangosan is hangot ad a nemtetszésének az eltűnése miatt. Ez azért van, mert tudják, hogy a játék még mindig létezik. A tárgyak állandósága azonban hatással lehet arra is, hogy a baba hogyan reagál, amikor elhagyjuk a szobát, még akkor is, ha egy gyors látogatást teszünk a másik szobába. Ha bizonyos jtáékokat játszunk a gyermekkel (például „kukucs” jtáék), segíthetünk abban, hogy megtanulják, hogy igen, mindenképp visszatértünk, akárcsak korábban.

Egyéb felhasználási mód

Ha azt hinnénk, hogy ezt a dobozt nem lehet mással használni, mint a fa golyóval, tévedünk. Íme néhány tipp, miként lehet még felhasználni, azzal játszani.

  1. Feltűnt már, hogy gyermekünk szereti kihúzogatni a papírzsebkendő tartóból a zsebkendőt? Majd megenni azt? Ha igen a válasz, akkor el tudjuk otthon egyszerűen készíteni ennek a bababarát mását a doboz segítségével. Vegyünk elő kisebb méretű textíliákat (bármi lehet) és finoman kössük őket a sarkuknál össze. Majd tegyük be őket a dobozba. Húzzuk ki a lyukon picit az összekötözött textilzsebkendő egy részét, majd hegyju, hogy gyermekünk teljesen kihúzza azt.
  2. Az otthoni készletben biztos van puhább golyó, ami éppen befér a lyukon. Adjuk oda a gyermeknek és kérjük meg, hogy ezt is dobja bele. Itt nagyobb erőfeszítést kell kifejtenie, mint a sima fa golyónál, de rögötn elégedettség fogja elönteni, mikor sikerül neki a lyukon „átnyomnia”.
  3. Mikor gyermekünk nagyobb lesz és megérti az olyan komplexebb fogalmakat, mint a „nagyobb”, „kisebb”..stb, megkérhetjük, hogy hozzon olyan tárgyakat, amiket beférnek a lyukon.

Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?

  1. realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
  2. természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
  3. a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
  4. esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
  5. egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.

Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.

Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.