Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?
- realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
- természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
- a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
- esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
- egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.
Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.
Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.
Rövid áttekintés arról, hogyan támogatja a fejlődést:
-
- Az építőtornyok, legyen szó horizontálisról vagy vertikálisról, szuperül támogatják a gyermek fejlődő szem-kéz koordinációját.
- Lehetővé teszi a gyermek számára, hogy fejlessze a koncentrációját, átlépje testközépvonalát.
(Megjegyzés: Mi is az a testközépvonal? Biztos észrevetted már, hogy gyermeked az első életéveiben egyformán használja a bal és jobb testfelét (kúszásnál, mászásnál, tárgyak után nyúlásnál stb.) Ez azért van, mert a gyermek egy ideiglenes mindkétoldalas fejlődési szakaszon megy keresztül. A testközépvonal pedig úgy működik, mint egy ’védősorompó’, ami a test bal és jobb térfele között helyezkedik el, nehogy az egyik testfél ’megelőzze’ a másikat, így biztosítja a test az egyforma fejlődési ütemet. Ennek átlépése, azonban fontos a későbbi fejlődés szempontjából, hiszen tevékenységeinket, mozgásunkat a két agyféltek összehangolt működése irányítja.)
- A vízszintes építőtorony fantasztikus eszközök a finom- és nagymotoros készségek fejlesztéséhez. A gyermek az ujjak és a kéz finommotorikáját használja a korongok megfogására és megragadására. A kar, a hát és a törzs (törzsizmok) nagymotoros készségeit használja, miközben a korongokat a rúdra helyezi.
Mikor használjam?
-
- A legegyszerűbb építőtornyokat általában 10-12 hónapos kor körül vezetik be, de a legfontosabb támpontot ebben a kérdésben nem az életkor adja, hanem, hogy éppen hol tart a gyermek a saját fejlődésében, illetve mi után érdeklődik. A Montessori pedagógiában ezt úgy nevezik, hogy „follow the child”, azaz követni a gyermeket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mi, mint szülők, gondviselők időt szánunk arra, hogy megismerjük a gyermeket. Követjük és megfigyeljük őt minden nap, minden héten, minden hónapban, hogy mi után érdeklődik, éppen hol tart a fejlődésben. A megfigyelés és a követés nem azt jelenti, hogy csak nézzük és nem csinálunk semmit, hanem azt, hogy a kapcsolatépítés és megfigyelés révén tényleges, tényszerű információkhoz jutunk, és ezeket felhasználva irányítjuk a gyermeket a saját természetes fejlődési útján.
- Nehéz megtalálni az aranyutat, de törekedj arra, hogy a játék gyermekednek kihívás legyen, hogy ezáltal a fejlődése útján haladjon, de ne legyen túl nehéz se, hogy akár tartósan frusztrált legyen a játék miatt.
- A vízszintes építőtorony esetében figyelj arra, hogy gyermeked készen áll-e arra, hogy szabadon és koordináltabban manipuláljon a kezével. Ha gyermekednek már jelentenek kihívást a nem ennyire komplex (, ’egyszerűbb’) horizontális építőtornyok, akkor itt az ideje, hogy bemutasd neki ezt az eszközt.
- időzítés: válassz egy olyan időpontot, mikor gyermeked érdeklődik az új tevékenység iránt. Érdemes akkora időzíteni, mikor már kipihent, jóllakott, tiszta a pelusa és nem mélyült el egyik játékában sem.
- környezet: az eszközt ne egy túlzsúfolt helyre tedd, hanem egy letisztult közegbe, számára elérhető polcra, játszószőnyegre, hogy a fókusza csak erre az egy játékra terelődjön.
A legfontosabb: ez az eszköz elsősorban arra szolgál, hogy élvezzétek a játékot, a közös időt. Ha gyermeked nem rendeltetésszerűen használja a játékot vagy nem tart még ott a fejlődésben, hogy élvezze a vele való tevékenységet, akkor tedd inkább félre és néhány nap, hét után vedd elő újra, mikor gyermeked már készen áll rá. A legfontosabb tényleg az, hogy ez egy minőségi idő legyen közted és gyermeked között.
Hogyan használjam?
-
- Mint a legtöbb eszköz esetében ebben az életkorban, az a legjobb, ha lassú és megfontolt mozdulatokkal, szó nélkül demonstráljuk az eszköz használatát a Montessori módszer segítségével.
Montessori módszer játék/ eszköz bemutatására:
- Kevés szóval mutasd be az eszközt. Lehetőség szerint egy szőnyegen vagy asztalnál.
- Mond ki érthetően a valódi nevét a játék/ eszköz egyes részeinek. Ez a babáknál opcionális, itt inkább arra figyeljünk, hogy gyermekünk valóban készen áll a feladatra, azaz érdekli őt a ki-, bepakolás és tudja használni az ujjait.
- Helyezkedj úgy, hogy a gyermeked jól lásson.
- Lassítva mutasd be a játék használatát, hogy gyermeked alaposan meg tudja figyelni a folyamatot. Nyugodtan ismételd meg a folyamatot, tehát vedd a kezedbe egyesével a korongokat majd lassan helyezd őket a rúdra, igény szerinti ismétléssel. Utána pedig ösztönözd arra, hogy csinálja meg ő is, önállóan. Hagyj teret / időt neki, hogy a maga módján felfedezze.
- Ne beszélj mikor a tevékenységet bemutatod, legyen a fókusz a bemutatáson.
Ha a gyermek már használja a játékot, ügyeljünk arra, hogy ne szakítsuk félbe, és hagyjuk, hogy a gyermek annyiszor ismételje a mozdulatokat, ahányszor csak szeretné. Az ismétlés a kulcsa annak, hogy a gyermek elsajátítsa az eszköz használatát.