Zsebkendőtartó doboz pamut zsebkendőkkel

Mi jellemzi a Montessori inspirálta játékokat és ezáltal a BabaBoz termékeit is?

  1. realisztikus és funkcionális: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körül venni őket. Ezenkívül a realisztikus és funkcionális játékok, eszközök segítik az adaptációt, hiszen a gyerekek azt szeretnék csinálni, amit mi szülők/ gondviselők.
  2. természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, szenzorális élményt, tapasztalatot, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
  3. a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt. Ez annyit jelent, hogy kompetenciájuknak, képességükhöz legoptimálisabban igazodó (,érdeklődését követve) játékokkal, eszközökkel látjuk el.
  4. esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A szépség elősegíti a koncentrációját és felüdülést kínál a léleknek, ami aztán megalapozza jövőbeli esztétikai érzéküket. Emellett ezek a játékok növelik a kíváncsiságot, hívogatók.
  5. egyszerű és letisztult: egy-egy játék nem túl zsúfolt/túlterhelt, de jól látható. Épp elegendő stimulációt biztosít, ami a gyermekek életkorának megfelelő. Ez az egyszerűség és letisztultság hatással van a gyermekek munkájára. Megkönnyíti a választást, megelőzi a frusztrációt, támogatja a környezet tiszteletét, segíti a koncentrációt. Ellenkező esetben, az olyan játékok, amik túlzsúfoltak, ’sok mindent tudnak’ könnyen elvonják a gyermekek figyelmét, és kevesebb ideig / csapongóan – kevésbé elmélyülten dolgoznak velük.

Minden játék úgy lett megtervezve, hogy ennek segítségével támogatni tudd gyermekedet a természetes fejlődési útján: gyerek méretűek, tehát a gyermeked méretéhez igazodó, önellenőrző funkcióval ’ellátott’, az az a gyermeked önmagukat tanítja, hibáinak tudatában ítéli meg magát, ezáltal nem fog függni valaki más ítéletétől. Ehhez azonban az kell, hogy minden eszközt és játékot lehetőleg a megfelelő időben mutass be neki. A következő oktató füzet segít ebben neked. Az oktató füzet hiteles Montessori forrásból íródott, hogy szakszerű tudást tudjunk ezáltal átadni. Ne felejtsd el azonban, hogy a leírt bemutatások nem mindig úgy működnek otthon, mint a Montessori intézményekben. Játékaink fő célja, hogy minőségi időt biztosítson neked és gyermekednek, hogy az együtt töltött idő minden szempontból örömteli legyen.

Ami még fontos: termékeink FSC® jelzéssel rendelkeznek, ami azt jelent, hogy az ezzel a jelzéssel ellátott termékek fa alapanyaga felelős erdőgazdaságból és egyéb ellenőrzött forrásból származik. Ezáltal segítjük a környezettudatos fogyasztói döntést, ami a Földünk tüdejét jelentő erdők megtartását segítik. A termékeink ezenkívül megfelelnek az EN71 biztonsági és minőségi szabványoknak (európai játékszabvány) és rendelkeznek CE jelzéssel.

Rövid áttekintés arról, hogyan támogatja a fejlődést:

  • A pamut zsebkendők kihúzásával erősödnek a gyermek hát- és karizmai, ami elősegíti a későbbi motoros készségeket.
  • A pamut zsebkendők kihúzása a finommotoros készségeket is igényli, hiszen a vékony pamut zsebkendő megfogásához az ujjak és a tenyér kontrollált mozgatására van szükség.
  • Szuper szenzoros játék is. Minden olyan játék, amely stimulálja a gyermek érzékeit, szenzoros játéknak számít. A kisgyermekek erősen érdeklődnek az olyan játékok iránt, amely a tapintás, a szaglás, az ízlelés, a hallás és a látás érzékelését fejlesztik. A szenzoros játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy játék és szórakozás révén finomítsák ezeket az érzékszerveket. Segít az idegi kapcsolatok kiépítésében, és elősegíti más készségek, például a finommotorika és a problémamegoldás fejlődését.
  • Segít megérteni a tárgyállandóságot. A tárgyállandóság egy fontos fejlődési mérföldkő. A tárgyállandóság segít megérteni a gyermeknek a körülötte lévő világot, ennek a segítségével megtanul számítani arra is, hogy bizonyos cselekvések után mi történik. Például, ha elrejted a baba játékát a takaró alá, akkor a takaró felemelésével keresi meg. Ez egy biztonságot ad a gyermeknek, hogy rendben van, ha a dolgok néha eltűnnek, mert később visszakaphatja őket. Ez igaz az emberekre is, amikor a gyermek megtanulja a tárgyállandóságot, akkor az is tudatosul benne, hogy bizonyos emberek akkor is léteznek, ha elmennek, vagy ha nem látja őket.
  • Segít megérteni a tárolás koncepcióját, ami egy fontos fejlődési séma. A fejlődési sémák olyan ismétlődő viselkedést takarnak, melyet a gyermekek a játékokkal, különböző tárgyakkal végeznek, és ezek a viselkedések segítik nekik megérteni a világ működését. Ilyen a ’tárolási koncepció’ mikor a gyermekek egymásba pakolnak tárgyakat. A ’tárolás koncepció’ során nem csak azt tanulják meg a gyermekek, hogy egy tárgyat bele lehet tenni egy másik tárgyba, hanem a tárgy és tároló szélességének és magasságának egymáshoz való viszonyítását is. Több tanulmány is rávilágított arra, hogy 6 hónapos csecsemők felismerik, hogy a tárgy szélessége mekkora a tároló szélességéhez viszonyítva, ennek következtében fel tudják mérni, hogy a tárgy belefér-e a tárolóba. A másik felismerés, hogy 7,5 hónapos csecsemők már képesek felmérni, hogy a tárgy magassága mekkora a tároló magasságához képest, így meg tudják határozni, hogy a tárgy mekkora részét lehet a tárolóba beletenni.

Mikor használjam?

  • A legfontosabb támpontot ebben a kérdésben nem az életkor adja, hanem, hogy éppen hol tart a gyermek a saját fejlődésében, illetve mi iránt érdeklődik. A Montessori pedagógiában ezt úgy nevezik, hogy „follow the child”, azaz követni a gyermeket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy mi, mint szülők, gondviselők időt szánunk arra, hogy megismerjük a gyermeket. Követjük és megfigyeljük őt minden nap, minden héten, minden hónapban, hogy mi után érdeklődik, éppen hol tart a fejlődésben. Érdemes lelassulni, megállni, letenni a telefont, félretenni a teendőket és figyelni őt. A megfigyelés és a követés nem azt jelenti, hogy csak nézzük és nem csinálunk semmit, hanem azt, hogy a kapcsolatépítés és megfigyelés révén tényleges, tényszerű információkhoz jutunk, és ezeket felhasználva irányítjuk a gyermeket a saját természetes fejlődési útján.
  • Nehéz megtalálni az aranyutat, de törekedj arra, hogy a játék gyermekednek megfelelő szintű/ kellő kihívást jelentő legyen. Se túl könnyű, se túl nehéz. Optimális nehézségű ’feladattal’ lássad el őt, ami illeszkedik a kompetenciájához! A túl könnyű feladatok unalmasak lehetnek és ezáltal csökkentik a tanulási kedvet. A túl nehéz feladatok pedig frusztrációt okozhatnak. A cél ez lenne, hogy egyensúlyban legyenek a gyermeked képességei és a feladatok. (Tudom-tudom, ez nehezebb, mint, ahogy olvasod, de kis tapasztalás, megfigyelés után rá fogsz érezni.)
  • A zsebkendőtartó esetében figyelj arra, hogy gyermeked készen áll-e arra, hogy hason vagy ülve szabadon használja a kezét. A manipuláción belül pedig figyeld meg, hogy gyermeked szabadon megragad tárgyakat, azokat kisebb-nagyobb erővel mozgatni tud.
  • időzítés: válassz egy olyan időpontot, mikor gyermeked érdeklődik az új tevékenység iránt. Érdemes akkora időzíteni, mikor már kipihent, jóllakott, tiszta a pelusa és nem mélyült el egyik játékában sem.
  • környezet: a játék ne egy túlzsúfolt helyre tedd, hanem egy letisztult közegbe, számára elérhető polcra, játszószőnyegre, hogy a fókusza csak erre az egy játékra terelődjön.

A legfontosabb: ez a játék elsősorban arra szolgál, hogy élvezzétek a játékot, a közös időt. Ha gyermeked nem rendeltetésszerűen használja a játékot vagy nem tart még ott a fejlődésben, hogy élvezze a vele való tevékenységet, akkor tedd inkább félre és néhány nap, hét után vedd elő újra, mikor gyermeked már készen áll rá. A legfontosabb tényleg az, hogy ez egy minőségi idő legyen közted és gyermeked között.

Hogyan használjam?

  1. Használd a pamut zsebkendőket kisebb tárgyak elrejtéséhez. Tegyél egy kisebb tárgyat a zsebkendő alá és kérdezd meg gyermekedet, hol van az adott tárgy. Ez egy tökéletes szemléltetése a tárgyállandóságnak, annak, hogy a tárgyak akkor is léteznek, ha nem látja őket.
  2. Mikor gyermeked a hasán fekszik, tedd elé a dobozt és fordítsd az oldalára. Hagyjad, hogy gyermeked kihúzza a pamut zsebkendőket. Ahogy fejlődik a pici, nehezíthetsz a feladaton: tedd kicsit távolabb a dobozt, így ösztönözve a picit, hogy kinyújtsa a karjait, esetleg kússzon, üljön hogy elérje azt.
  3. A tárgyállandóság egyik legegyszerűbb megértési formája a bújócska. Tedd az arcod elé az egyik pamut zsebkendőt és mehet is a játék.
  4. A kutatások azt bizonyították, hogy egy közösen végrehajtott tevékenység segít a gyermeknek jobban koncentrálni. Ez a közös tevékenység lehet például: felváltva kihúzni a pamut zsebkendőket a dobozból. Kezdjed azzal tevékenységet, hogy bemutatod gyermekednek a műveletet, majd bátorítsd őt, hogy utánozzon téged. Menet közben beszélhetsz hozzá: „Most te jössz a húzással. Nézd, ez egy piros szíves zsebkendő. Meg tudod fogni a zsebkendőt? „
  5. Mikor a gyermeked totyogó lesz, akkor sem kell félretenni a pamut zsebkendős dobozt, hiszen tökéletes bűvészdoboz lehet belőle. Tegyél bele egy tárgyat, úgy, hogy a gyermeked ne lássa, majd kérd meg, hogy nyúljon be az anyaggal ellátott oldalán és tapintással mondja meg, hogy mi lehet a dobozban.