Annak ellenére, hogy a csecsemő milliárdnyi agysejttel születik, csak néhány kapcsolódik születéskor. Minden alkalommal, amikor a baba meghallja a hangodat, megérzi az illatod, látja az arcodat, érzi az érintésedet és törődnek vele, kialakulnak az agysejtek közötti kapcsolatok. Minél gyakrabban történik ilyen tapasztalat, annál erősebb a kapcsolat, és annál könnyebb bizonyos jeleknek eljutni az agy egyik részéből a másikba.
A kapcsolatok a mindennapi interakciók révén alakulnak ki. Az egészséges agyi fejlődéshez elengedhetetlen a pozitív kapcsolat gyermek és szülő/ gondviselő/ nagyszülő/ barát között. Gondoljunk úgy erre, mint a teniszre vagy a röplabdára, ahol az a cél, hogy a labda a levegőben maradjon. A gyermekkel való kapcsolatot is oda-vissza kell adogatni, tehát mosolyogj vissza rá, amikor rád mosolyog, gyengéden beszélj hozzá és viszonozd a tekintetét. Ez a „játék” addig folytatódik, amíg a baba el nem veszti az érdeklődését és el nem fordul pihenésre, majd az egészet elölről kezdi, amikor készen áll. Az ilyen típusú interakciók kiépítik és megerősítik az agysejtek közötti kapcsolatokat, amelyekre a csecsemőnek szüksége van új képességek elsajátításához a fejlődés minden területén.
Amikor időt szánunk:
- ölelkezésre és törődésre, a gyermek megtanul bízni
- mikor figyelünk, hallgatjuk és válaszolunk a gyermeknek, megtanulja, hogy fontos
- mikor olvasunk, énekelünk, beszélgetünk vele, megtanul beszélni
- mikor játszunk vele, megtanulja a szociális készségeket és a másokkal való kapcsolattartást.
A játék elengedhetetlen a fejlődéshez, mert hozzájárul a gyermekek és a fiatalok kognitív, fizikai, társadalmi és érzelmi jólétéhez, valamint lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy kreativitásuk felhasználásával fejlesszék képzeletüket, ügyességüket, fizikai, kognitív és érzelmi erejüket. A játék elengedhetetlen az agy egészséges fejlődéséhez. A játék révén a gyermekek már nagyon korán bekapcsolódnak és kölcsönhatásba lépnek a körülöttük lévő világgal. A játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy olyan világot teremtsenek és fedezhessenek fel, amelyet elsajátíthatnak, meghódítva félelmeiket, miközben felnőtt szerepeket gyakorolhatnak.
Bármennyire is csodálatosak és fontosak a játékok, ne feledjük, hogy nem a mennyiség a fontos, hanem a minőség. Jobb, ha kevesebb játék van (kutatások szerint egyszerre 6-8 játék legyen elől), amellyel egy gyermek sok mindent tud kezdeni, mint több olyan játék, ami csak felhalmozódik a szobában. A mai világban, ahol minden játékra rá van írva, hogy készségfejlesztő, nehéz meghozni a jó döntést, hogy pontosan milyen játék is tesz „jót” a gyermeknek. Egy valóban hasznos, fejlesztő játék a következő ismérvekkel rendelkezik:
- természetes anyagból készült: Fa, gyapjú, fém… A természetes anyagok érintése már magában hordoz rengeteg információt, ami segít a gyermekeknek megérteni a világot. Nem mellesleg a természetes anyagból készült játékok nem bocsájtanak ki semmilyen káros kemikáliát, valamint rendkívül időtállóak.
- a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő: Fontos tudnunk, hogy a gyermek éppen melyik fejlődési szakaszon megy keresztül ahhoz, hogy e fejlődési szakaszt legjobban támogató játékkal, eszközzel tudjuk ellátni őt.
- esztétikus: Fontos, hogy a játék ne stimulálja túl a gyermekeket és szemüknek kellemes legyen. A piacon kapható műanyag játékok lehet először jó választásnak tűnhetnek, viszont hosszútávon bebizonyított a negatív hatásuk.
- realisztikus: A gyerekeket iszonyatosan érdeklik az őket körülvevő világ, hogy segíthessünk annak megismerésében, minél jobban az igazihoz hasonlító tárgyaknak és játékoknak kell körülvenni őket.
- egyszerű és letisztult: Az egyszerű játékoknak nincsen ‘végük’ (open ended), vagyis nem csak egyféleképpen tudják a gyerekek felhasználni. Ez fontos, hiszen csak is a gyermekek képzelet erején múlik, hogy mit és hogyan játszanak velük.
Ha megnézzük akkor máris világossá válik számunkra, hogy a gyermekeknek miért a kedvenc játéka a konyhai fakanál, a PET palack vagy éppen egy bot a kertből…
Itt van néhány játék, ami minden kritériumnak megfelel és garantáltan a gyermek fejlődését szolgálják:
A stressznek is mint mindennek vannak különböző fajtái. Bizonyos stressz mindenki egészséges fejlődésének a része, tehát itt nem az a fontos, hogy hogyan tudjuk elkerülni az összes stresszt (,egy gyermek akkor is stresszt él át, amikor a nagyobb testvér éppen elvette a kedvenc játékát), hanem hogy segítsünk a picinek megtanulni, hogy tud alkalmazkodni. Így tudjuk azonban őt támogatni stressz idején:
- tudassuk vele, hogy szeretjük, és bármi is legyen mi támogatni fogjuk,
- segítsünk neki megtanulni, hogy hogyan tud egyes helyzetekkel megbirkózni,
- lehetőség szerint korlátozzuk a gyermek stressznek való kitettségét.
A toxikus stressz egy másfajta stressz, ez folyamatos nehézségek eredménye, például bántalmazás, elhanyagolás… Ez a fajta mérgező stressz negatívan befolyásolhatja a gyermek agyi fejlődését, memóriáját és az egész életen át tartó egészségét, különösen akkor, ha állandó és intenzív.
Forrás:
Alberta Health Service (é.n.): Factors That Affect Child Development.
Alberta Health Service (é.n.): Stress.
Center on the Developing Child, Harvard University (é.n.): Serve and Return.
Centers for Disease (2020): Early Brain Development.
Ginsburg, K. R. (2007): The Importance of Play in Promoting Healthy Child Development and Maintaining Strong Parent-Child Bonds. Pediatrics January, 119 (1), 182-191.
Unicef (2009): Child Development and Early Learning.