De mi is az a tárgyállandóság?⠀
A tárgyállandóság az, amikor az elménk tudja, hogy még ha nem is lát vagy hall valamit, akkor is ott van. Ha elveszel valamit a csecsemőd elől akkor úgy gondolja, hogy az már nem létezik. Azonban elég hamar, körülbelül 4-7 hónapos korában, elkezdi megérteni és megtanulni, hogy ha valami nincs szem előtt, akkor is ott van.
Erről miért fontos beszélni?⠀
A tárgyállandóság egy fontos fejlődési mérföldkő. A tárgyállandóság segít megérteni a gyermekünknek a körülötte lévő világot, ennek a segítségével megtanul számítani arra is, hogy bizonyos cselekvések után mi következik/történik. Például, ha elrejtjük a baba játékát a takaró alá, akkor a takaró felemelésével keresi meg. Ez egy biztonságot ad gyermekünknek, hogy rendben van, ha a dolgok néha eltűnnek, mert később visszakaphatja őket. Ez igaz az emberekre is, amikor gyermekünk megtanulja a tárgyállandóságot, akkor az is tudatosul benne, hogy bizonyos emberek akkor is léteznek, ha elmennek, vagy ha nem látja őket.
Mikor alakul ki a gyermekben a tárgyállandóság?
Ennek is mint minden képességnek és készségnek megvannak a szakaszai, mérföldkövei, amíg a gyermek el nem sajátítja teljesen. Vegyük sorban, hogy mi történik addig is:
Születés- 1 hónapos kor: reflexek
A reflexekről már szó esett a „fogási reflexek” bejegyzésben. Azonban nem csak a fogásra vannak veleszületett reflexek. Egészen pontosan több mint 70 reflexszel születnek a gyermekek. A baba az újszülött szakaszában a reflexei révén megérti és felfedezi a körülötte lévő világot. Ebben a korban a babáknak még fogalmuk sincsen a tárgyállandóságról, hiszen motoros képességeik még annyira fejletlenek.
1-4. hónap: Elsődleges „circular” reakció
A baba már reagálhat ismerős képekre, tárgyakra vagy tevékenységekre, bár ez csak másodpercekig tarthat. Ezenkívül a baba egy ideig folyamatosan nézhet vagy követhet egy tárgyat. Ebben a korban a baba figyelme inkább szándékos, mint reflexív.
4-8. hónap: Másodlagos „circular” reakció
Ebben a korban a csecsemő már jobban tisztában van a körülötte lévő világgal és úgy cselekszik, hogy bizonyos válaszokat váltson ki. Ebben a szakaszban a baba kezdi megérteni a tárgyak állandóságát, és kereshet olyan dolgokat, amik csak részben és nem teljesen vannak elrejtve.
8-12. hónap: A felfedezés megkezdése
A baba már képes megtalálni egy-két tárgyat, amit elrejtettél előle. Bár ez apróságnak tűnhet valójában ez egy fontos kognitív fejlődési mérföldkő. A baba felfedezi a dolgokat és célorientáltabb, ami azt jelenti, hogy szándékosan keresi azokat. Előfordulhat azonban, hogy a pici talál egy tárgyat a megszokott helyén elrejtve, viszont azt nem tudja megérteni, hogy azt a tárgyat egy másik helyen is megtalálhatja. Tehát: ha egy tárgyat egy vagy több alkalommal sikeresen megszerezte egy adott helyről, akkor ugyanazon a helyen fogja keresni, még akkor is, ha azt máshova rejtjük el.
12-18. hónap: Harmadlagos „circular” reakció
A baba ebben a korban képes megtalálni a tárgyakat, amik a látómezőjében vannak. Ez azt jelenti, hogy csak olyan tárgyat fog tudni megkeresni, amit a látómezőjén belül rejtünk el. A baba olyan dolgokat tehet, amivel mások figyelmét felkeltheti, ez egy jelentős mérföldkő a számára.
18-24. hónapos kor: A tárgyi állandóság megjelenése
Ebben a korban alakul ki először a valós elképzelés arról, hogy mi a tárgyi állandóság. A baba az agyában el tudja képzelni és reprezentálni a tárgyakat. A gyermekünk tehát képes olyan tárgyakat elképzelni, amelyet nem lát, és így képes megérteni a tárgyi állandóságot.
Milyen tevékenységgel tudunk segíteni a tárgyállandósági képesség elsajátításában?
- Játssz, hagyd és térj vissza
Ez egy jó játék, amit játszhatsz a kicsiddel. Egyszerűen hagyjuk el a szobát, úgy, hogy a baba egy másik személlyel marad a szobában, és egy idő után térjünk vissza. Ez nagyszerű módja annak, hogy megtanítsuk a babát, hogy bár nem lát minket, mégis ott vagyunk. A tárgyállandóság nemcsak a vizuális érzékelésről szól. Akár szólíthatjuk gyermekünket a másik szobából, hogy tudja, hogy ott vagyunk, még akkor is, ha nem vagyunk láthatók.
- Bújócska egy lepedő/ rongy segítségével
Ez a klasszikus játék nagyszerű a babád számára és sokféleképpen lehet variálni, hogy változatos és izgalmas maradjon. Tegyünk egy kis, könnyű takarót (vagy tiszta törülközőt) a baba fejére, úgy, hogy az eltakarja a szemét, majd nézzük meg mennyi időbe telik, amíg lehúzza. Aztán próbáljuk meg eltakarni a fejünket és a baba fejét is, hátha a kicsi megtalál minket a saját takarója levétele után. Ez a „nehezített” bújócska 10 hónaposnál idősebb csecsemőknél nagy sikereket érhet el!
A baba egyik játékával bújócskázhatsz úgy, hogy elrejted azt különböző tárgyak vagy bútorok mögé. Kövessünk egy mintát, és nézzük meg, hogy a baba meg tudja-e jósolni, hol jelenik meg a játék legközelebb.
Ez egy egyszerű fajáték, amely segíthet a babának abban, hogy többet megtudjon a tárgyak állandóságáról. Ha meg szeretnénk mutatni a babának, hogyan kell játszani a dobozzal, dobjuk bele a labdát a lyukba. Legyünk izgatottak és hívjuk fel a figyelmet a labdára, amikor az kigurul. Ismételjük meg ezt egyszer vagy kétszer, majd hagyjuk, hogy a baba kipróbálja!
Ez a játék nem csupán a tárgyak állandóságát segíti. Nagyszerű segítséget nyújt a csecsemőnek a kéz-szem koordinációs és memória képességeinek fejlesztésében is. A teljes leírást itt találod a fiókos játékról.
Forrás:
Anisha, N. (2018): Object Permanence Milestone-Importance and Stagrs, Firstcry Parenting.
Raypole, C. (2019): All about obejct permanence and your baby, Healthline.
Staso, W. H. (1999): Neural Foundations- What stimulation your baby needs to become smart.
Topál, J. (2009): Az összehasonlító evolúciós perspektíva szerepe a piegetiánus tárgyállandóság értelmezésében. Pszichológia, 29(3), 189-215.